Praca w korporacji może poważnie nadszarpnąć nasze zdrowie i nerwy. Ciągłe nadgodziny, rosnące wymagania, wyjazdy służbowe, niestabilna sytuacja gospodarcza sprawiają, że czujemy się przytłoczeni i zmęczeni. Jeśli nie zadbamy o właściwy balans między zawodową aktywnością a odpoczynkiem, możemy szybko wpaść w depresję bądź uzależnienia.
Coraz więcej firm w Polsce dostrzega ten problem i decyduje się wprowadzić pakiety masaży biurowych dla swoich pracowników. Hasło corporate wellness stało się ostatnio popularne nie tylko w dużych korporacjach, ale i w małych i średnich przedsiębiorstwach. Czy jest to tylko chwilowy trend mający ocieplić wizerunek firmy czy świadoma strategia, by poprawić jakość życia pracowników? Jak wygląda skuteczność takich działań?
Faktem jest, że wymuszona, wielogodzinna, siedząca pozycja wpływa destrukcyjnie na nasze ciało. Zapotrzebowanie na usługi fizjoterapeutyczne i rehabilitacyjne w Polsce nieustannie rośnie, a czas oczekiwania na refundowaną terapię NFZ wynosi ponad pół roku. Wydaje się, że profilaktyczno-leczniczy masaż work-site ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia i komfortu pracy. Sprawdzając efektywność tego typu usług możemy odwołać się do badań przeprowadzonych przez naukowców z uniwersytety w Ljubljanie, którzy w badaniu z 2011 r wykazali spadek dolegliwości bólowych o 10%-40% u osób, które korzystały z 15 minutowych masaży biurowych 2 razy w tygodniu przez miesiąc. Podobne wyniki otrzymali badacze z Touch Research Institute w Miami.
Czym jest masaż work-site?
Masaż biurowy to metoda pracy z ciałem, łącząca techniki masażu klasycznego z terapią punktów spustowych, rozluźnianiem mięśniowo-powięziowym oraz akupresurą. Skierowany jest do osób narażonych na przewlekły stres, spędzających wiele czasu w pozycji siedzącej przed monitorem komputera, narzekających na bóle pleców, drętwienia rąk, migreny. Podczas 25-minutowej sesji masażysta skupia się na najbardziej obciążonych partiach mięśni. Osoba przyjmująca masaż pozostaje w luźnym ubraniu, znajduje się w pozycji leżącej bądź siedzącej. Każdy masaż poprzedzony jest krótkim wywiadem, aby jak najlepiej zdiagnozować problem konkretnej osoby.
Masaż działa na 2 poziomach: fizjoterapeutycznym i psychosomatycznym.
W warstwie fizjologicznej masaż biurowy przywraca optymalne napięcie mięśniowe. Dzięki ugniataniu, rolowaniu, rozcieraniu, uciskaniu konkretnych obszarów w tkance łącznej uwalniany jest hormon histaminy, co powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, poprawienie ukrwienia w tkankach, lepsze dotlenienie oraz przyspieszoną regenerację mięśni. Efektem jest większa swoboda ruchu, mniej odczuwanych bóli i lepsze ukrwienie organów wewnętrznych. Regularnie wykonywany masaż obniża ryzyko chorób układu krążenia (nadciśnienie, arytmia, zaburzenia tętna).
Na poziomie psychosomatycznym również zachodzą bardzo istotne zmiany. Podczas masażu nasz układ nerwowy zostaje przekierowany z trybu „walcz-uciekaj” w stronę trybu odpoczynku i regeneracji (aktywacja układu przywspółczulnego). Podczas masażu spowalnia i pogłębia się oddech, uspokaja rytm serca, spada poziom kortyzolu (hormonu stresu), wazopresyny i cytokin odpowiadających za reakcje zapalne, a wzrasta poziom endorfin (hormonu szczęścia). Obniżony poziom stresu wzmacnia tym samym naszą odporność, chroni przed rozmaitymi infekcjami. Dotyk wyrażający akceptację, daje uczucie przyjemności, ukojenia i zaopiekowania, tym samym wzmacnia nasze poczucie własnej wartości i satysfakcji z życia.
Jak dodatkowo zadbać o własny dobrostan w trakcie pracy?
Oprócz regularnych masaży, możemy wspierać swoje ciało i umysł na wiele sposobów.
- Pilnuj swojej postawy ciała podczas pracy przy komputerze (właściwe ustawienie fotela, monitora, pulpitu). Syndrom „wysuniętej szyi” jest najczęstszą przyczyną bólu głowy i pleców.
- Korzystaj regularnie z przerw. Wyjdź na chwilę na świeże powietrze, a jeśli nie ma takiej możliwości otwórz okno i zrób kilka skłonów. Aktywność fizyczna, świeże powietrze dodadzą Ci energii i pozwolą obniżyć poziom stresu. Zrelaksowany, dotleniony umysł będzie działał efektywniej.
- Dbaj o relacje w miejscu pracy. Konflikty i towarzyskie animozje odbierają nam energię. Naucz się komunikować otwarcie i bez przemocy.
- Praktykuj wdzięczność i pozytywne myślenie.
- Zacznij stawiać granice i nie bierz na siebie odpowiedzialności, której nie będziesz w stanie udźwignąć.
Jeśli potrzebujesz więcej informacji odnośnie oferty mobilnych masaży Relatico Life Style sprawdź tutaj
Autor: Izabela Rogaczewska